Olin illalla kuuntelemassa viimeistä Tove Jansson 100 vuotta -juhlaluentosarjaan kuuluvaa esitystä. Luentoja on ollut aina
keskiviikkoiltaisin pääkirjastolla kuudesta kahdeksaan, ja syksyn mittaan nämä
parituntiset ovat muodostuneet viikon odotetuimmaksi hetkeksi.
Kirjallisuustieteen opiskelijana olen nyt kolmen vuoden ajan saanut nauttia
loistavista luennoista ja innostavista luennoitsijoista, mutta siitä huolimatta
tämän syksyn Jansson-luennot pääsivät yllättämään kiinnostavuudellaan. Kaikki
kunnia tästä ei kuitenkaan kuulu yksin luentosarjan järjestäjille ja upeille
luennoitsijoille. Luentojen kiinnostavuuden, mietityttävyyden ja vaikuttavuuden
takana on ennen kaikkea Tove Jansson itse.
Taidemaalari. Sarjakuvataiteilija. Pilapiirtäjä. Kuvittaja.
Kirjailija. Rohkea oman tiensä kulkija.
Luentosarja antoi ja opetti paljon, mutta
edelleenkään en aivan käsitä Janssonin taidon ja tuotannon laajuutta. Miten
kukaan on pystynyt tuohon kaikkeen, osannut tuon kaiken? Jansson itse kenties
halusi tulla nähdyksi ja muistetuksi ennen kaikkea taidemaalarina, mutta hänen
taitojensa tästä puolesta en osaa sanoa mitään – taiteellisen ymmärryksen
puutteessa osani on vain katsella ja ihailla. Kirjallista tuotantoa kenties
osaisinkin kommentoida jollakin tavalla mutta nyt en halua analysoida. Tällä
hetkellä haluan olla lukija, en kirjallisuudenopiskelija.
Janssonin kirjallisessa tuotannossa minua
hämmästyttää ehkä kaikkein eniten kielen vähäeleisyys. Olen lukenut Janssonia
etupäässä suomeksi, hiukan myös ruotsiksi, ja molemmilla kielillä lukiessani
olen ihmetellyt, miten sanomalla niin vähän voi sanoa niin paljon. Lauseet ovat
tiiviitä, kieli yksinkertaista, asiat, joista kirjoitetaan, suuria. Janssonin
kieli ei kikkaile tai kiemurtele, se sanoo asiansa ja silti aina hiukan enemmän.
Viimeisen juhlaluennon innoittamana voisin napata luettavakseni jonkin
Janssonin teoksista ja vaikuttua. Taas.
Jestas, mikä nainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti